Reklama
Reklama

Polska liderem niechlubnego rankingu. Ceny wzrosły najbardziej w całej UE

Jeszcze niedawno czekolada była słodką przyjemnością, po którą mogliśmy sięgnąć w każdej chwili. Dziś coraz częściej staje się luksusem lub prezentem na specjalne okazje. Polska właśnie znalazła się na szczycie niechlubnego zestawienia. To w naszym kraju ceny czekolady wzrosły najszybciej w całej Unii Europejskiej.

Choć inflacja już nieraz uprzykrzała życie Polakom, to najnowsze dane pokazują, że to wciąż nie koniec cenowych niespodzianek. Rekordzistką pod względem wzrostu cen została tabliczka czekolady. Produkt, który do tej pory dla wielu był codziennym rytuałem, drożeje szybciej niż inne produkty spożywcze. Polska wyprzedziła pod tym względem kraje o znacznie wyższych dochodach. Dlaczego czekolada drożeje? 

Polska liderem wzrostu cen czekolady w UE

Z danych Eurostatu wynika, że w maju 2025 roku ceny czekolady w Polsce były aż o 39,1 proc. wyższe niż w maju poprzedniego roku. To największy wzrost w całej Unii Europejskiej. Dla porównania - na drugim miejscu znalazła się Estonia, która od dłuższego czasu ma problemy z wysoką inflacją cen produktów spożywczych. Czekolada zdrożała tu o 37,9 proc. Podium zestawienia domknęła Litwa, gdzie odnotowano wzrost cen czekolady o 36,5 proc.

Reklama

Średni wzrost cen tego produktu w krajach unijnych wyniósł 21,1 proc. Oznacza to, że Polska nie tylko przoduje w rankingu, ale wyraźnie góruje nad resztą stawki. Dlaczego czekolada drożeje? Eksperci wskazują, że na dynamiczny i szybki wzrost cen może wpływać kombinacja lokalnych czynników inflacyjnych i globalnych trendów rynkowych. 

Dlaczego czekolada drożeje?

Główną przyczyną drożenia czekolady jest gwałtowny wzrost cen kakao na świecie. Notowania tego surowca, który jest niezbędny do produkcji czekolady, biją rekordy. Cena tony kakao w ostatnich miesiącach przekroczyła 11 tysięcy dolarów. Oznacza to ponad dwukrotny wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem. 

Ma to związek przede wszystkim z pogarszającą się sytuacją pogodową w krajach Afryki Zachodniej. To właśnie one - głównie Wybrzeże Kości Słoniowej i Ghana - odpowiadają za ponad 60 proc. światowej produkcji kakao. Susze, choroby drzew kakaowca i niewystarczające plony przełożyły się na niedobory surowca. Dodatkowo wzrosły koszty energii i transportu. To bezpośrednio wpłynęło na wyższe ceny kakao. 

Downsizing - sposób producentów na utrzymanie cen

Kiedy ceny rosną, a konsumenci niechętnie patrzą na droższe artykuły spożywcze, producenci zmuszeni są sięgać po szybkie rozwiązania. Niektórzy zmieniają skład produktów, co nie zyskuje sympatii klientów. Inni decydują się na tzw. downsizing. To strategia, w której zmniejsza się gramaturę produktu, nie zmieniając jego ceny ani wyglądu opakowania

W praktyce więc tablica czekolady kosztuje tyle samo, co dotychczas, ale zamiast 100 gramów waży już tylko 90 lub 85 gramów. Na półce sklepowej będzie wyglądać znajomo, cena również będzie "ta sama". Konsument nie zauważy więc często zmiany od razu, jednak w dłuższej perspektywie również nie będzie zadowolony z takiego rozwiązania. 

W Polsce trend downsizingu staje się coraz bardziej widoczny - zmniejszają się nie tylko tabliczki czekolady, ale również masło, batoniki, jogurty, a nawet papier toaletowy. 

Źródło: terazgotuje.pl, obserwatorgospodarczy.pl

Zobacz też:

Wyjątkowa ryba na problemy z sercem i stawami. Często mają na promocji w Lidlu lub Biedronce

Mało kto pamięta o tej polskiej rybie, a jest smaczniejsza niż dorsz i łosoś. Mięso jest delikatne i pachnie tymiankiem

Nie śliwka i nie morela. Soczysta, mięsista, nie za słodka, idealna do ciast i sałatek

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: przekąski | słodycze | desery