Reklama
Reklama

Post przerywany – ulubiona dieta gwiazd. Na czym polega post przerywany i czy jest zdrowy?

Coraz większą popularność wśród gwiazd show-biznesu i osób prowadzących zdrowy tryb życia zyskuje dieta oparta na tzw. „poście przerywanym”. Polega na kilku albo nawet kilkunastogodzinnej przerwie w ciągu doby w spożywaniu pokarmów. Posiłki przyjmuje się w określonym „oknie żywieniowym”. U każdego zakres ten może wyglądać inaczej - ważne, by utrzymać przerwę minimum kilka godzin.

Pewnie zastanawiasz się, jakie korzyści oraz zagrożenia niesie za sobą taka dieta i czy jest ona na pewno zdrowa lub odpowiednia dla każdego? Dowiedz się, na czym dokładnie polega post przerywany, jakie są jego główne zasady i czy jest trudny w stosowaniu.

Post przerywany - zasady 

Na czym polega post przerywany? Zasady jego stosowania nie wydają się skomplikowane. Post przerywany to dieta, która polega na ograniczeniu czasu spożywania dań. Reguły tej diety są dość proste i polegają na: 

  • określeniu okna czasowego, w którym można spożywać posiłki. W przypadku postu przerywanego najczęściej stosuje się okno czasowe od 8 do 10 godzin. Oznacza to, że przez ten czas można jeść normalnie,  
  • pozostałą część dnia, czyli około 14-16 godzin, określa się jako post, w którym nie powinno się spożywać żadnych kilokalorii. W tym czasie można pić tylko wodę, kawę lub herbatę (bez cukru i mleka),  
  • spożywaniu posiłków zgodnie z zasadami zdrowego odżywiania, z naciskiem na produkty naturalne, pełnoziarniste, bogate w błonnik, białko oraz zdrowe tłuszcze, 
  • regularnym spożywaniu posiłków w ciągu okna żywieniowego, zamiast spożywania jednego dużego posiłku. 

Post przerywany nie nakłada ograniczeń na rodzaj spożywanych produktów, ale zaleca się unikanie jedzenia wysokoprzetworzonych produktów, bogatych w cukier i tłuszcze trans. 

Post przerywany - zalety i wady 

Już wiesz, na czym polega post przerywany. Zalety i wady tego sposobu odżywiania są dość jasno sprecyzowane. Oto kilka najważniejszych z nich: 

Zalety:

  • pomaga w utracie wagi, ponieważ ogranicza czas spożywania posiłków i przez to zmniejsza ilość spożywanych kalorii w ciągu dnia, 
  • może pomóc w regulowaniu poziomu cukru we krwi i poprawie insulinooporności, 
  • sprzyja regeneracji komórek i zwiększa produkcję hormonów wzrostu, co wpływa na spalanie tłuszczu i wzrost masy mięśniowej, 
  • może poprawić koncentrację i zdolność do skupienia, a także zmniejszyć uczucie zmęczenia i senności. 

Wady:

  • może prowadzić do nadmiernego objadania się w oknie czasowym, w którym wolno jeść, co z kolei może prowadzić do przyrostu wagi, 
  • może powodować uczucie głodu i skłonność do podjadania w czasie okna czasowego, w którym nie powinno się jeść, 
  • nie jest odpowiedni dla wszystkich osób, w szczególności dla tych z chorobami przewodu pokarmowego lub cukrzycą, 
  • niektórzy ludzie mogą odczuwać stres z powodu ograniczeń w jedzeniu lub trudności z dostosowaniem się do nowego planu żywieniowego. 

W każdym przypadku przed rozpoczęciem postu przerywanego zawsze warto skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem, aby upewnić się, że jest to odpowiednia dieta dla twojego organizmu i stylu życia. 

Co jeść podczas postu przerywanego? 

Podczas postu przerywanego zaleca się spożywanie zdrowych i zbilansowanych posiłków, które dostarczą organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Oto kilka przykładów produktów, które można spożywać podczas postu przerywanego: 

  • białka: jaja, kurczak, indyk, mięso wołowe, ryby, tofu, orzechy, nasiona, mleko i produkty mleczne, 
  • węglowodany: pełnoziarniste produkty zbożowe, takie jak owsianka, kasze, brązowy ryż, chleb pełnoziarnisty, warzywa, owoce, a także produkty strączkowe, jak fasola, ciecierzyca czy soczewica,
  • tłuszcze: oleje roślinne, takie jak olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej kokosowy, masło orzechowe, orzechy, nasiona, awokado.

Ważne jest, aby unikać przetworzonych produktów spożywczych, bogatych w cukier i tłuszcze trans, a także alkoholu. W ciągu okna czasowego, w którym można jeść, zaleca się spożywanie trzech głównych posiłków i ewentualnie od jednej do dwóch przekąsek. 

Przykładowy jadłospis podczas postu przerywanego: 

  • Śniadanie: Omlet z jajek i warzywami; tosty z pełnoziarnistego chleba z masłem orzechowym i plasterkiem banana; kawa lub herbata bez cukru i mleka. 
  • Obiad: Sałatka z kurczakiem lub tofu, pomidorem, ogórkiem, papryką i sosem winegret; woda z cytryną lub herbatka ziołowa. 
  • Kolacja: Pieczony łosoś z warzywami na parze i ryżem brązowym; woda lub napój gazowany bez cukru. 
  • Przekąska: Koktajl z mleka roślinnego, banana, orzechów i łyżeczki miodu; woda z cytryną. 

Pamiętaj, że najlepiej jest dopasować jadłospis do swojego stylu życia i preferencji smakowych. 

Jakie gwiazdy stosują post przerywany? 


Czy wiesz, że sporo celebrytów stosuje tę dietę? Trudno się dziwić. Często zapewnia świetne efekty, tj. pomaga schudnąć i pozbyć się ochoty na podjadanie niezdrowych przekąsek. Jakie gwiazdy stosują post przerywany? Oto kilka przykładów znanych osób, które go praktykują bądź praktykowały: 

  • Małgorzata Rozenek-Majdan: prezenterka, w celu zgubienia niechcianych kilogramów, spożywała posiłki tylko w godzinach 12:00-18:00,
  • Julia Wieniawa: piosenkarka i aktorka miała 16 godzin okna żywieniowego, jadła trzy posiłki dziennie,
  • Agnieszka Maciąg: pisarka i modelka, odkąd ostatni posiłek zaczęła jeść o godz. 16:00, jej samopoczucie znacznie się poprawiło,
  • Anna Lewandowska: trenerka i sportsmenka schudła na tej diecie z nadmiarowych kilogramów przybranych po drugiej ciąży, jadła od godziny 12:00 do 20:00,
  • Czesław Michniewicz: polski piłkarz i trener piłkarski, dzięki postowi przerywanemu przeszedł metamorfozę wyglądu; jadł 8 godzin, a pościł 16,
  • Hugh Jackman: aktor, który jest znany ze swojego wysportowanego ciała, stosuje post przerywany od wielu lat, 
  • Jennifer Aniston: aktorka, która na co dzień jest bardzo świadoma swojego zdrowia i diety, również stosuje post przerywany, 
  • Terry Crews: aktor, który jest także byłym zawodowym sportowcem, stosuje post przerywany jako element swojego stylu życia, 
  • Kourtney Kardashian: celebrytka, która jest powiązana z branżą mody, również stosuje post przerywany. 

Kto nie powinien stosować postu przerywanego? 


Post przerywany, podobnie jak każda inna dieta, nie jest odpowiedni dla każdego. Kto nie powinien stosować postu przerywanego? Oto kilka grup osób, które powinny unikać tego typu sposobu żywienia lub powinny skonsultować się z lekarzem przed rozpoczęciem jego stosowania: 

  • kobiety w ciąży lub karmiące piersią - w tym okresie organizm wymaga dodatkowej energii i składników odżywczych, a stosowanie postu przerywanego może wpłynąć negatywnie na zdrowie matki i dziecka, 
  • osoby z zaburzeniami odżywiania - post przerywany może zaostrzyć objawy zaburzeń odżywiania lub prowadzić do rozwoju choroby, 
  • osoby z cukrzycą - stosowanie postu przerywanego może wpłynąć na kontrolę poziomu cukru we krwi i wymaga konsultacji z lekarzem, 
  • osoby z chorobami jelitowymi lub trawiennymi - post przerywany może nasilać objawy chorób jelitowych lub trawiennych, takich jak choroba Crohna lub zespół jelita drażliwego, 
  • osoby z niedoborem masy ciała - stosowanie postu przerywanego może prowadzić do utraty jeszcze więcej masy ciała i wpłynąć negatywnie na zdrowie. 

Ważne jest, aby przed rozpoczęciem jakiejkolwiek diety lub zmiany stylu życia skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem, zwłaszcza jeśli ma się jakiekolwiek problemy zdrowotne. 

Źródła: Smaker.pl

Zobacz też:

Lepiej jeść jajka na kolację czy na śniadanie? Odpowiedź wcale nie jest oczywista

Zdrowy, pachnący koperek w kilka dni. Przestałam kupować, sama wysiewam

Co zrobić, żeby ogórki nie były gorzkie? Zastosuj prosty trik, uratujesz ich smak

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: dieta